Pesänhoitaja: Toimitusjohtaja, henkilöstöjohtaja, myyntijohtaja, viestintäjohtaja…
… varastomies, talousjohtaja, kirjanpitäjä ja paljon muuta. Kun konkurssipesän pesänhoitajaksi määrätty asianajaja ottaa haltuun konkurssiyhtiön toiminnat, astuu hän lähes aina poikkeuksellisen moniin saappaisiin. Konkurssissa pesänhoitaja korvaa käytännössä yhtiön ylimmän johdon, hallituksen ja toimitusjohtajan. Yhtiö on kriisitilassa ja kokonaisuus olisi saatava mahdollisimman nopeasti haltuun.
Pesänhoitaja joutuu ja pääsee lähes jokaisessa konkurssissa monenkirjaviin johtamisrooleihin. Mitään perehdytysjaksoja ei ole, vaan pesänhoitajan täytyy hypätä suoraan mukaan toimintaan, valmistipa konkurssiyhtiö sitten elektroniikkaa tai myi koiranruokaa.
Pesänhoitajan pomot
Diktatuuria pesänhoitajakaan ei pysty yhtiöön luomaan. Konkurssissa yhtiön ylimmän päätöksentekovallan omaavat osakkeenomistajat vaihtuvat velkojiin. Pesänhoitajan tavoitteena on saada velkojille mahdollisimman suuri jako-osuus pesästä. Tulosvastuu ei siis katoa mihinkään. Pesänhoitaja hyväksyttää isoimmat tekemänsä ratkaisut suurimmilla velkojilla, ja velkojat vahvistavat myös pesänhoitajan palkkion määrän.
Karismaattinen henkilöstön motivoija
Tärkein onnistumisen edellytys menestyksekkäälle konkurssirealisaatiolle on yhtiön työntekijöiden tehokas hyödyntäminen. Motivoituneet ja tarpeelliset avainhenkilöt on pikaisesti kartoitettava. Konkurssissa lähes poikkeuksetta työntekijät irtisanotaan 14 päivän irtisanomisajalla. Näiden kahden viikon jälkeen pesänhoitajan on päätettävä, keitä työntekijöitä konkurssipesä tarvitsee suoriutuakseen realisointihaasteesta mahdollisimman tehokkaasti.
Konkurssissa työntekijät joutuvatkin hyppäämään useisiin rooleihin ja oman aikaisemman tehtävän rajat laajentuvat hyvin usein. Lisämaustetta henkilöstöasioihin tuo se, että varsinkin pienemmissä konkursseissa edellinen toimiva johto myös omistaa yhtiötä. Kun yrittäjille selviää, että omistukselta katoaa pohja ja monesti pitkä elämäntyö päättyy, motivaation löytäminen voi olla vaikeaa. Suurin osa omistajista haluaa kuitenkin saattaa asiat päätökseen tyylikkäästi. Aidosti pesänhoitajaa tukeva yrittäjä parantaa realisoinnin sujuvuutta ja auttaa muun henkilöstön sitouttamista.
Myynti, myynti, myynti!
Konkurssiprosessin tärkein päämäärä on yhtiön omaisuuden realisointi, jotta velkojillekin jäisi jotain jaettavaa. Pesänhoitajan on pidettävä myyntijohtajan hattu tiukasti päässä. Uusia ostoja yhtiöön ei enää tehdä; kaikki olemassa oleva varasto ja omaisuus on myytävä – mieluummin kalliilla kuin halvalla. Konkurssimyynnillä on onneksi maaginen markkinoinnillinen voima. Joskus konkurssipesä on pystynyt jopa myymään tuotteita kovempaan hintaan, kuin yhtiö konkurssia edeltävänä aikana!
Ilkeän talousjohtajan tontti
Konkurssipesä joutuu maksamaan kaikki konkurssin aikana pesälle aiheutuvat kulut. Talousjohtajapesänhoitajan on raa’alla kädellä karsittava yhtiön palveluntarjoajaverkosto aivan minimiin. Ilkeän pesänhoitajan tekemän karsinnan jälkeen huomataan, että realisaatio sujuu kevyelläkin rakenteella.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, vai…
Silloin tällöin kaikki edellä kuvatut asiakokonaisuudet loksahtavat paikalleen. Kun asia saadaan tyylikkäästi maaliin, voivat kaikki asianosaiset olla tyytyväisiä – niin velkojat, työntekijät kuin jopa osakkeenomistajatkin. Tällöin pesänhoitaja voi kokea pilkahduksen onnistumisen tunnetta. Realisaatio pyörii tehokkaasti, pesänhoitaja voi keskittyä suurten linjausten tekemisiin, henkilöstö myy tavaraa kuin viimeistä päivää ja velkojat myhäilevät tyytyväisinä. Tämä siis siihen saakka kunnes seuraava kriisi iskee – ja se iskee aina.